- چه نوع پسته ای برای صادرات در دنیا مناسب است؟
- چه کشورهایی در دنیا به دنبال پسته هستند؟
- پسته ایران در مقابل پسته امریکا چه نقاط ضعف و قوتی دارد؟
- نوع بسته بندی استاندارد در دنیا برای پسته مناسب است؟
اگر شما هم به دنبال سوالات بالا هستید مطلب زیر می تواند برای مفید باشد.
مشخصات پسته صادراتی
پسته به صورت کلی در بازار داخلی و بازار خارجی به فروش می رسد و مشخصات پسته با توجه به نوع بازار مشخص می شود به صورتی که در بازار داخل، پسته باید حتما درشت و یا اصطلاحا دستچین باشد که معمولا پسته های کله قوچی و اکبری بیشتر مورد توجه قرار می گیرد اما در بازارهای بین المللی به توجه به نیاز هر کشور نوع پسته متفاوت است به صورتی که :
- کشورچین
با توجه این که بیشتر به دنبال کمیت است تا کیفیت ، به دنبال پسته فندقی با انس 30-32 نیز می باشد.
- کشور هند
این کشور بیشتر به ظاهر پسته توجه دارد و همین جهت پسته احمد آقایی با پوست سفید که می توان از آن به عنوان بهترین نوع پسته یاد کرد،
را انتخاب می کند در این میان به پسته احمد آقایی با انس 26-28 علاقه بیشتری نشان می دهد.
- کشورهای عربی
با توجه به اینکه این کشورها، کشورهایی ثروتمند هستند بیشتر به دنبال کیفیت هستند و از همین جهت به دنبال پسته هایی
همچون پسته اکبری ، پسته کله قوچی با انس 20-22 نیز می باشند.
- کشورهای اتحادیه اروپا
این کشورها با توجه به حساسیت در زمینه مواد غذایی و دارو فقط به کیفیت پسته و الوده نبودن به قارچ آفلاتوکسین توجه دارند
به صورتی که فقط به دنبال پسته هایی که تاییدیه یا گواهی عدم آلودگی داشته باشند ، هستند.
مقایسه پسته ایران با سایر پسته های دنیا
پسته فروش صادراتی آن با توجه به نوع مصرف آن در دنیا تعیین می شود به طوری که پسته در ایران بیشتر به عنوان آجیل مصرف می شود
و در اکثر دنیا نیز از آن به عنوان یک نوع مواد غذایی مغزی شناخته می شود.
حال به نقاط قوت و ضعف پسته ایرانی می پردازیم :
پسته به صورت کلی تا اکنون در چند نقطه دنیا از جمله ایران ، آمریکا و ترکیه کشت می شود اما
نکته قابل توجه این است که پسته ایران دارای قدمتی 7000 ساله است و پسته امریکا دارای قدمتی تقریبا 50 ساله و ترکیه دارای قدمتی 20 ساله است
و از همین جهت پسته ایران را می توان همچنان پرچم دار پسته دنیا شناخت.
از طرفی پسته ایرانی با 47 نوع ، دارای بیشترین تنوع پسته در دنیا می باشد اما پسته امریکا فقط و فقط یک نوع می باشد و
پسته ترکیه تقریبا دارای 4 نوع می باشد و از این جهت می توان پسته ایرانی را نسبت پسته سایر کشورها موفق تر دانست.
از نظر طعم و رنگ می توان بیان کرد که پسته ایرانی با بیشترین تنوع ، دارای بهترین طعم و رنگ نیز می باشد و بعد از آن
می توان به پسته ترکیه از نظر رنگ مغز و چربی بالا مغز آن ، اشاره نمود و در نهایت پسته امریکا از نظر رنگ و طعم در جایگاه سوم قرار می گیرد.
از نظر کمیت می توان اینگونه اظهار نظر نمود که پسته ایران در چند سال اخیر همچنان پرچم دار پسته دنیا بوده است
ولی متاسفانه به دلیل نبود علم کافی و سیاست های غلط اقتصادی پسته ایران جایگاه خود را از رتبه اول به رتبه دوم ، از دست داده است
به صورتی که طبق امار اعلام شده از طرف انجمن پسته ایران ، در سال 1397 با توجه به سال کم بار بودن ایران ، ایران دارای
50 هزار تن بوده است و پسته امریکا دارای 450 هزار تن نیز بوده است و در سال 1398 کشور ایران دارای 300هزار تن بوده است و کشور امریکا نیز هنوز به صورت کلی آمار پسته خود را اعلام ننموده است.
بسته بندی استاندارد برای پسته جهت صادرات
بسته بندی پسته به دو صورت دستی و اتوماتیک تفکیک می شود که در زیر نیز فیلم کوتاهی از آن آورده شده است.
کشورهای مختلف به دنبال بسته بندی های متفاوت از نظر وزنی دارند به طور مثال کشورچین به دنبال بسته بندی با وزن
50 کیلوگرم است.
بازرگانی امین پسته دارای بزگترین مجموعه فراوری پسته در شرق کشور، انواع پسته را به صورت مستقیم از کشاورز خریداری می کند
و با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات و به صورت کاملا مکانیزه و بهداشتی آن را فراوری نموده و در بازار تهران به صورت مستقیم ارائه می دهد.
برای خرید و مشاوره می توانید با ما در ارتباط باشید.